• Autorisation marketing

    EDUC Days utilisera les informations fournies sur ce formulaire pour vous contacter et vous transmettre des mises à jour mais aussi des informations commerciales. Merci de nous préciser comment vous souhaitez être contacté:

  • Vous êtes libre de changer d'avis à tout moment en cliquant sur le lien « Se désincrire » situé en bas de page de tout e-mail que vous recevrez de notre part ou en nous contactant directement à valerie.michiels@educdays.be. Nous traiterons vos informations avec respect. Pour en savoir plus à ce sujet, n'hésitez pas à visiter notre site web. En cliquant ci-dessous, vous acceptez que nous puissions traiter vos informations conformément à ces termes.

Home > Nouvelles > « Hoe gaan leerkrachten om met kinderen die het financieel moeilijk hebben? »

Kinderen met een sociaal-emotionele achterstand of een migratieachtergrond krijgen niet dezelfde kansen in het onderwijs. Succes in het leven hangt af van hun netwerk, omgeving en onderwijs. Yasmien Naciri ziet twee cruciale uitdagingen in het onderwijs: de opvang van kinderarmoede en van diversiteit. Op donderdag 21 november geeft ze een lezing op de EDUC Days.

Hoe gaan leerkrachten om met kinderen die het financieel moeilijk hebben?

Yasmien Naciri is ondernemer, marketeer, auteur (“Wij nemen het heft in handen”) en columniste (De Morgen, Radio 1) van Marokkaanse afkomst. Na haar studies richtte ze de hulporganisatie Amana vzw op, actief in België en Marokko, en Fleks, de Antwerpse jeugdwerking in Antwerpen die jongeren stimuleert om te ondernemen. In 2015 ijverde ze voor het statuut van student-ondernemers bij minister Philippe Muyters, waarna het effectief werd gerealiseerd. Onlangs nam ze de Diwan Award in ontvangst voor “Vrouw van het jaar”. Yasmien verwierf bekendheid door haar strijdvaardige visie op onderwijs, jeugdwerk en ondernemerschap.

1 op 10 kinderen in Vlaanderen groeit op in armoede. Volgens Unicef heeft zelfs 1 op 5 kinderen in België een verhoogd armoederisico. Behoeftige gezinnen wonen in krappe huizen met weinig bewegings-, ontspannings- en studieruimte. Ze vinden moeilijk toegang tot de vrijetijdsvoorzieningen, het cultureel aanbod, de bib en het internet. Veel kinderen uit kansarme gezinnen doen het niet goed op school en gaan niet graag naar school. Onzekerheid en een laag zelfbeeld zorgen ervoor, dat ze zonder diploma het onderwijs verlaten. Net voor hen zou onderwijs krachtig moeten werken, als essentiële hefboom om het spook van de generatie-armoede te verdrijven. Heeft Yasmien Naciri oplossingen ?

Organisation participante